0 προϊόντα, €0,00
Ολοκλήρωση Παραγγελίας
Για τηλεφωνικές παραγγελίες

211 4065311

Αστική χρέωση από σταθερό

Λιποδιαλύτες: Πόσο αποτελεσματικοί είναι;

04 Μαι. 2015

Για εσάς που διανύετε περίοδο...δίαιτας, υπάρχουν στιγμές που χρειάζεστε μια μικρή βοήθεια από τους Λιποδιαλύτες. Ας μάθουμε λοιπόν περί τίνος πρόκειται.


Large_cla

Μια από τις μεγαλύτερες αγορές που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια, είναι αυτή των διαφόρων σκευασμάτων που υπόσχονται ότι μπορούν να συνεισφέρουν ουσιαστικά έως και μαγικά στο αδυνάτισμα. Πρόκειται για ένα πραγματικό εμπόριο χαπιών με ουσίες ενεργές, ανενεργές ή και επικίνδυνες.

Εάν θέλουμε να προχωρήσουμε σε μια αξιόλογη ταξινόμηση όλων αυτών των ουσιών θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν τρεις μεγάλες κατηγορίες:

  • Μια που περικλείει όλα εκείνα τα σκευάσματα τα οποία φαίνεται να έχουν συνεισφορά στην εγρήγορση του μεταβολισμού και στην απώλεια λιπώδους ιστού, υπό προϋποθέσεις.
  • Μια με ουσίες που χαρακτηρίζονται μεν ως 'λιποδιαλύτες' αλλά χωρίς επαρκείς αποδείξεις
  • Και τέλος μία με ουσίες που αποδεδειγμένα έχουν παρενέργειες για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Ας τα δούμε όλα αναλυτικά:

 

Λιποδιαλύτες που δουλεύουν

Σε αυτή την κατηγορία, πρωταγωνιστούν ουσίες όπως το αμινοξύ τυροσίνη, το ασβέστιο, η καφεΐνη, η καψαϊκίνη και η επιγαλλοκατεχίνη.

Η συνδυαστική δράση αυτών των ουσιών, έτσι όπως τεκμηριώνεται από αξιόπιστες μελέτες μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του βασικού μεταβολισμού από 2% έως 4,6%, ποσοστά που θεωρούνται ικανοποιητικά.

Αυτό που αξίζει να τονισθεί είναι πως στις μελέτες χρησιμοποιούνται μίγματα των πιο πάνω ουσιών σε μεγάλες δόσεις και όχι στις ποσότητες που θα προσλάβουμε μέσω διατροφής. Έτσι λοιπόν, το να ισχυριστεί κάποιος πως καταναλώνοντας σόγια που αποτελεί εξαιρετική πηγή τυροσίνης, πίνοντας ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι - πλούσια πηγή κατεχίνης, τρώγοντας γιαούρτι που περιέχει ασβέστιο, πίνοντας καφέ και άρα καφεΐνη ή 'πυροδοτώντας' τον οργανισμό του με κόκκινη πιπεριά - θαυμάσια πηγή καψαϊκίνης, θα δει κάποιο αποτέλεσμα στο σωματικό του λίπος, είναι άστοχο και εκτός πραγματικότητας.

Έτσι, επώνυμα συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν ανάλογους συνδυασμούς, συνεισφέρουν επικουρικά στην απώλεια βάρους, παράλληλα με μια ισορροπημένη διατροφή και αύξηση της φυσικής δραστηριότητας.

Στην κατηγορία αυτή θα μπορούσαμε να εντάξουμε και ένα λιπαρό οξύ το γνωστό Συζευγμένο Λινολεϊκό Οξύ, γνωστό στους κύκλους των γυμναστηρίων και όχι μόνο ως CLA (Conjugated Linoleic Acid). Πειράματα σε ζώα έδειξαν ότι το CLA μπορεί να μειώσει τα επίπεδα λιπώδους ιστού και ταυτόχρονα να αυξήσει τα επίπεδα άλιπης σωματικής μάζας.

Η συγκεκριμένη ανακάλυψη αποτέλεσε πρόκληση για τον Dr. Michael Pariza, που χορήγησε CLA σε 80 παχύσαρκα άτομα για έξι μήνες και διαπίστωσε σημαντική απώλεια λιπώδους ιστού, σχεδόν ανάλογη με αυτή που παρατηρήθηκε σε πειραματόζωα. Αν και το συζευγμένο λινολεϊκό οξύ δεν αποτελεί απαραίτητο λιπαρό οξύ για τον άνθρωπο, οι επιβεβαιωμένες επιδράσεις του το καθιστούν σημαντικό στην προσπάθεια απώλειας βάρους, πάντα υπό προϋποθέσεις.

 

'Λιποδιαλύτες' χωρίς… αποδείξεις

Στη δεύτερη κατηγορία ουσιών, ανήκουν αυτές για τις οποίες δεν έχουμε επαρκείς αποδείξεις – μελέτες πως συνεισφέρουν στην απώλεια λίπους. Εδώ ανήκουν, μεταξύ άλλων, η καρνιτίνη και η λεκιθίνη.

Η Καρνιτίνη ανακαλύφθηκε το 1905 όταν απομονώθηκε από μυϊκό ιστό μοσχαριού και δεν ανήκει στα αμινοξέα, όπως λανθασμένα ισχυρίζονται κάποιοι. Η ουσία αυτή, που συμμετέχει στη παραγωγή ενέργειας από λιπαρά οξέα, έχει χρησιμοποιηθεί με ιδιαίτερη επιτυχία σε καταστάσεις μυοκαρδιοπάθειας και καρδιακής ανεπάρκειας και σήμερα βρίσκεται στο επίκεντρο πολλών ερευνών που αφορούν στην υγεία της καρδιάς.

Ανεξάρτητες όμως μελέτες που να αναφέρουν την καρνιτίνη σε δραστική ουσία για αδυνάτισμα δεν υπάρχουν. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τη λεκιθίνη. Παρόλο που είναι μια ουσία με θετική επίδραση στο λιπιδαιμικό μας προφίλ, δεν έχει τεκμηριωθεί ακόμη επιστημονικά η συνεισφορά της στην απώλεια λίπους.


Επικίνδυνα σκευάσματα

Στην τελευταία κατηγορία συναντάμε ουσίες που έγραψαν 'ιστορία', με εκατοντάδες θύματα παγκοσμίως. Μια εξ αυτών που δυστυχώς υπάρχουν ακόμα και σήμερα, στα πίσω ράφια καταστημάτων με συμπληρώματα για αθλητές, είναι η εφεδρίνη.

Την εφεδρίνη την χρησιμοποιούν παράνομα εδώ και χρόνια αθλητές υψηλού επιπέδου, για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι είναι επικίνδυνη η χρήση περισσότερων από 24 mgr την ημέρα για χρονικό διάστημα μιας εβδομάδας. Δυστυχώς όμως, οι περισσότερες οδηγίες των σκευασμάτων εφεδρίνης προτείνουν ακόμη και 109 mgr εφεδρίνης σε μια μόνο δόση, ενώ οι επιστήμονες συστήνουν να απαγορευτεί η κυκλοφορία χαπιών που έχουν πάνω από 8 mgr της ουσίας αυτής.

Θαλής Παναγιώτου
Σύμβουλος Διατροφής & Personal Trainer
Υπεύθυνος Διατροφολόγος του "100 Ημέρες Μαζί"

Facebook Twitter Google_plus Instagram Rss